Dierfysiotherapie houdt zich bezig met de behandeling van klachten aan het bewegingsapparaat. Het doel van fysiotherapie bij dieren is het zo optimaal en pijnvrij laten functioneren van het steun- en bewegingsapparaat. Een dierenfysiotherapeut behandeld daarom klachten bij dieren wanneer er problemen zijn in het steun- en bewegingsapparaat.

Om deel te nemen aan de 2-jarige opleiding dierfysiotherapie is het noodzakelijk de HBO opleiding voor humane fysiotherapie te hebben gevolgd. Dierfysiotherapie is een erkend paraveterinair beroep en valt niet onder de alternatieve geneeswijze. Een dierfysiotherapeut is verplicht zich te registreren in het diergeneeskunderegister.

Een fysiotherapeutische behandeling kan plaatsvinden na verwijzing van een dierenarts, of als er aanleiding voor is, preventief. Na een behandelepisode wordt er verslag uitgebracht aan de behandelend dierenarts.

Algemene behandelindicaties voor dierfysiotherapie

• Verminderde bewegingsvrijheid of het niet willen bewegen met/of zonder duidelijke oorzaak
  • Rug- en/of halsproblemen
  • Klachten als gevolg van gewrichtsafwijkingen (bijvoorbeeld heupdysplasie)